Оцінка дорожніх транспортних засобів
Основним підходом до визначення ринкової вартості транспортних засобів є порівняльний підхід. Порівняльний підхід ґрунтується на аналізі цін продажу (пропозиції) ТЗ, ідентичних або аналогічних оцінюваному на первинному чи вторинному ринках ТЗ, з відповідним коригуванням, що враховує відмінності між об’єктом порівняння та об’єктом оцінки. Під первинним слід розуміти ринок нових ТЗ, під вторинним — ринок ТЗ, які були в користуванні. Для визначення вартості за порівняльним підходом використовуються статистично усереднені цінові дані ТЗ, які були відчужені в Україні, за умов, що вони відповідають змісту поняття «ринкова вартість», зокрема ґрунтуються на даних ринку ТЗ і зведені в довідниках, до яких висуваються вимоги щодо науковості, об’єктивності, об’ємності інформації.
Найбільш вірогідним методом порівняльного підходу до оцінки ТЗ є метод, заснований на аналізі цін ідентичних ТЗ. За цим методом вартість визначається на базі середньої ціни продажу (пропозиції) ідентичного ТЗ з відповідним строком експлуатації. Подальше коригування враховує різницю між пробігом, комплектністю, укомплектованістю, технічним станом об’єкта порівняння та об’єкта оцінки.
У разі неможливості визначення вартості КТЗ з урахуванням цін ідентичних ТЗ допускається використання методу, заснованого на аналізі цін аналогічних транспортних засобів. За цим методом вартість ТЗ визначається відповідно до цінових даних, аналогічних, але не ідентичних ТЗ, з належним або скоригованим строком експлуатації. Подальше коригування вартості здійснюється шляхом врахування різниці між пробігом, комплектністю, укомплектованістю, технічним станом об’єкта порівняння та об’єкта оцінки.
Коригування, які застосовуються в порівняльному підході, приймаються у вигляді коефіцієнта (відсотка) до середньої ціни ТЗ або у вигляді грошової суми, що додається або вираховується з цієї ціни, а також комбінування зазначених засобів. Коригування вартості ТЗ з причин різниці в пробігу здійснюється коефіцієнтом коригування ринкової вартості ТЗ за величиною пробігу; з причин різниці технічного стану — процентом додаткового збільшення (зменшення) ринкової вартості ТЗ залежно від умов догляду, зберігання, використання та ін.; з причин функціонального зносу ТЗ — коефіцієнтом функціонального зносу; з причин особливостей економічного стану в різних регіонах України і різних країнах світу — коефіцієнтом ринку регіону та коефіцієнтом коригування вартості ТЗ у країні придбання до його вартості в провідних країнах-експортерах. Вартість ТЗ коригується відповідною грошовою сумою, яка враховує його комплектність, укомплектованість, наявність пошкоджень, які потребують відновлювального ремонту, відновлення і (чи) оновлення складників.
Найбільш розповсюдженими випадками проведення незалежної оцінки автомобілів є:
1. | Продаж автомобіля (зокрема юридичною особою). |
2. | Оформлення договору оренди автомобіля. |
3. | Перереєстрація автомобіля після смерті власника. |
4. | Оцінка автомобіля при розлученні (розподіл майна) або при інших судових суперечках. |
1. | Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу. |
2. | Паспорт власника. У випадку смерті власника необхідні: свідоцтво про смерть, документ, який підтверджує зв’язок між померлим на спадкоємцем (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, рішення суду тощо), паспорт спадкоємця. |
3. | Фотографії автомобіля (робимо на місті). |
Незалежна оцінки автомобілів проводиться у відповідності із Методикою товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів (Наказ Міністерства Юстиції України від 24.07.2009 №1335/5/1159). Вартість розповсюджених моделей автомобілів розраховується на підставі даних, наведених у довіднику «Бюллетень автотоварознавця» (Періодичний довідник. Міністерство юстиції України, Донецький науково-дослідний інститут судових експертиз, Інформаційно-обчислювальний центр Союзу експертів України).